Per 13 juni 2014 zijn de regels voor kopen op afstand in Nederland gewijzigd. De wetswijziging heeft als doel om de Nederlandse regels in lijn te laten zijn met die van de rest van Europa. Door de aanpassing sluit de Nederlandse wetgeving namelijk aan bij de Europese Richtlijn Consumentenrechten. Ook ReplaceDirect heeft een aantal zaken aangepast om volledig te kunnen voldoen aan de nieuwe Nederlandse wetgeving. Bovendien gaat ReplaceDirect vanuit serviceoogpunt op bepaalde aspecten nog een stapje verder dan vanuit de wet vereist is. We hebben jou als klant immers hoog in het vaandel staan en willen je dan ook graag van alle gemakken voorzien.
Niet veertien, maar zelfs dertig dagen bedenktijd
Eén van de belangrijkste veranderingen in de regels voor kopen op afstand heeft betrekking op het herroepingsrecht. Daarbij verschuift de tijdsperiode waarin je als consument kunt besluiten om van een aankoop af te zien van zeven werkdagen naar veertien kalenderdagen. Per 13 juni heb je als consument dus veertien dagen bedenktijd om te beoordelen of je de geleverde dienst of het ontvangen product wilt houden. Binnen die termijn kun je als consument besluiten om de gesloten overeenkomst te herroepen. ReplaceDirect biedt je op dit punt extra gemak door niet de wettelijk verplichte termijn van veertien dagen aan te houden, maar je zelfs dertig dagen bedenktijd te geven. Je hebt bij ReplaceDirect dus nog eens zestien dagen langer de tijd dan standaard verplicht is.
ReplaceDirect verwijst, zoals vanuit de wet verlangd wordt, uiteraard ook naar het herroepingsformulier dat gebruikt kan worden om van je aankoop af te zien. Na je bestelling ontvang je dit standaard in je orderbevestigingsmail, zodat direct duidelijk is hoe dit proces in zijn werk gaat. Na ontbinding van de koop, waar je als klant van ReplaceDirect dus dertig dagen de tijd voor hebt, heb je nog eens veertien dagen om het product terug te sturen. ReplaceDirect zal vanzelfsprekend ook netjes aan de wettelijke verplichting voldoen om binnen veertien dagen na ontbinding alle betaalde bedragen aan je terug te betalen.
Altijd gratis verzending en retourzending
Een ander punt in de wetswijziging gaat in op transparantie. De wet geeft aan dat er in de webwinkel sprake moet zijn van een duidelijk besteloverzicht. Daarbij moeten beperkingen voor levering of betalingen duidelijk vermeld worden in het bestelproces. De webwinkelier moet dus in zowel besteloverzicht alsmede alle andere informatievoorziening duidelijk de totale en bijkomende verzendkosten communiceren. ReplaceDirect maakt het jou als klant hierin wederom gemakkelijk door altijd gratis verzending aan te bieden. Op deze manier betaal je als klant nooit kosten voor het verzenden en weet je altijd waar je aan toe bent. Dat geldt overigens ook voor het retour zenden van producten. Wanneer je als klant niet tevreden bent over een product, of het geleverde product defect is, kun je het gratis naar ons terugsturen. Er worden dus nooit verzendkosten in rekening gebracht.
Wat verandert er verder
Naast het aanbieden van dertig dagen bedenktijd, in plaats van de verplichte veertien dagen, en het structureel aanbieden van gratis verzending zijn er in de webshop van ReplaceDirect nog een aantal zaken meer aangepast. Zo wordt op de bestelbutton nu de tekst ‘Afrekenen’ gecommuniceerd, zodat duidelijk is dat je als klant een betaalverplichting aangaat bij het definitief maken van je bestelling. Daarnaast is de retourenpagina aangepast zodat de stappen die je moet doorlopen om je bestelling te kunnen retourneren overzichtelijker worden weergegeven. Tot slot communiceren we in de eerste stap van de kassa vanaf nu duidelijk naar welke landen we leveren.
Uiteraard voldoet ReplaceDirect ook nog steeds aan de uitgebreide informatieplicht die vanuit de wet vereist is. Alle informatie met betrekking tot ons bedrijf, betaling, verzending, retourneren, garantie en je bestelling is snel en makkelijk vindbaar, zowel in de webshop alsmede in de orderbevestigingsmail. Met alle aanpassingen die gedaan zijn willen we benadrukken dat bij ReplaceDirect betrouwbaarheid en duidelijkheid hoog in het vaandel staan. Daarnaast willen we je als klant optimaal gemak bieden bij het shoppen in onze webwinkel door zoveel mogelijk drempels weg te nemen. En dat betekent dat we in sommige gevallen zelfs nog een stapje verder gaan dan dat de wet ons voorschrijft. Happy to please you!
Vandaag kennis gemaakt met jullie beleid op het gebied van service.
Ik was erg verbaasd over de zeer klantvriendelijke manier van garantie verlenen. Gratis retour zenden en zelfs na twee maanden het aanbod om geld terug te krijgen. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Werkelijk fantastisch.
Beste J. van Loon,
Hartelijk dank voor je reactie. Fijn om te horen dat je zo tevreden bent over onze service.
Happy to please you!
Gerard
Team ReplaceDirect
ReplaceDirect, klasse met jullie verdere stappen dan wettelijk is voorgeschreven.
Ik ben van mening dat u klanten en ook uw toekomstige klanten zeer tevreden kunnen zijn met hetgeen u ze aan extra service aanbiedt.
Geweldig en ga vooral zo door. Ik heb enkele bestellingen bij jullie gedaan en kan alleen maar lof uitspreken, echt waar. Alles loopt en verloopt zonder zorgen of stress, alles duidelijk en overzichtelijk.
En als je telefonisch contact opneemt met jullie wordt je door een van de medewerkers (ters) zeer vriendelijk en vakkundig te woord gestaan en bieden in alle gevallen een oplossing.
Klaase, echt geweldig.
Met vriendelijk groet,
Sjack
Beste J.C.J. Jacobs,
Leuk om je reactie te mogen ontvangen! Ook in de toekomst zullen we er alles aan blijven doen om onze klanten van alle gemakken te voorzien.
Happy to please you!
Gerard
Team ReplaceDirect
Bravo! Jullie begrijpen wat klantvriendelijkheid betekent. Ga zo door.
Beste rkh,
Leuk om te horen! We blijven ons best doen om onze klanten optimaal gemak te bieden, altijd en overal.
Happy to please you!
Gerard
Team ReplaceDirect
Ik ben altijd een beetje huiverig met het kopen op afstand(wat nare ervaringen meegemaakt)
Dus ook bij deze leverancier..Ik ben zelf naar Beek en Donk gereden om te bezien wat voor vlees ik in de kuip had.Nou ik kan u zeggen,hier durf ik blindelings te kopen.Wat een bedrijf en wat een service.
Dus zo kan het ook..Ik wil u in de toekomst veel omzet en veel succes op de ingeslagen weg toewensen.
Bedankt voor je compliment, super om te lezen!